Sunday, January 31, 2010

hati seorang ' mak '....

aku baru sampai dari umah mak....2 minggu aku tak balik, macam2 citer yg mak n adik aku nk bagitau..gegeh la aku nadah telinge..heheh...

tp dalam banyak2 citer yang keluar dari mulut mak, yg ni paling menyentap ati aku. citer pasal adik lelaki aku yg kami panggil abang...

adik beradik aku ramai gak la..6 orang. yang atas sume pompuan...yg bongsu saje lelaki..kitorang sume mmg rapat n perangai pn hampir same..dulu2 selalu gado pasal sape nk mandi dulu, sape nk kemas dapur pas makan n sape nk kene basuh pinggan...tu la yg kitorang pompuan kat umah ni selalu gaduhkan..tp tu dulu la.sekarang da tak gado..ehehe...

tapi abang lain sket..maybe sbb die lelaki..harusla perangai die lain dari kami..oleh kerana die anak lelaki tunggal n bongsu, maka die menjadi kesayangan makabah. dari kecik sampai la da besa panjang ni..mmg panjang pn..

tapi kitorg ni tak penah la nk jeles etc..cm tak kose plak nk jeles2 ngan adik sendiri. even kadang2 ada antara mulut kami yg kate ' dulu abah tak belikan pn untuk kitorg'..tp tu sume kat mulut je. tak sampai ke hati..

bile abang da besa ...da sekolah menengah, perangai abang makin teruk plak aku tengok..makin kuat melawan cakap makabh...da belaja hisap rokok..aku tau abah sgt kecewa bile die tau abang merokok sbb abah tak penah merokok n sgt tak suke ngan org yg merokok...tambah plak abang selalu kuar malam.balik sampai tengah malam..kadang2 abah duk kat depan tunggu abang balik sampai tersengguk2...ngantuk tapi abah gegeh tunggu anak die balik..mak kate hampir setiap hari mcmtu..sedih aku tgk abah ...

bile orang marah abang, die mengamuk...makabah pn die tengking..apatah lagi kami ni yg pompuan. tp ngan aku die takut sket sbb lau die melampau sgt, aku amek hanger pukul die..die paling takut kene pukul ngan hanger..

bile nk exam PMR, aku tgk die tak study pn..masih jugak kuar malam. ntah ape yg die buat kat luar tu..tak paham aku..

bile result PMR kuar...sume terkejut..sbb result die sgt teruk..kitorg pn bkn la pandai sgt tp tak penah ada 'E' dalam result kami...aku tau makabah kecewa...aku pn tak berani nk cakap byk..aku tanye die.

' sekarang ni, abang nk study katne ngan result cmni?'..die diam je. tak angkat muke pn.sambil tunduk die jawab gak...

'abang nk sek asrama..nanti nk masuk U'..

akhirnye makabah anta die masuk sek vokasional..abah kate biar die belaja benda yg die minat. barang2 sume adik pmpn aku da siapkan utk die..malam sebelum daftar sekolah tu, die tak kuar. duk je kat umah..tgk tv ngan abah,..

mak kata...

' malam tu mak tak le tido pn..sedih pk kan abang nk masuk asrama.mak masuk bilik die,tgk die tido. makin sayu plak rase.pastu mak takle tahan, mak tido sebelah die. baru lega sket..'

mak sambung lagi..

'walaupn abang tu degil n kadang2 wat mak hilang sabar, tapi bile macam ni, rase sedih sgt..anak lelaki mak da besa rupenye..'

sentap aku bile mak cakap camtu..banyak lgi ayat mak tp tak larat nk ingat. pastu adik pmpn aku kate..2 3 ari pas abang pegi, mak cm lemah je..cm takde mood je...

adik aku kate..

' macam ni ek ati mak...even abang tu degil cmtu pn, mak masih sgt sayangkan die..'

termenung jap aku...hati seorang mak mmg mcmtu..cume kadang kite ni sbg anak tak tau n tak nk amek tau rase ati mak kite. lepas dari tu, aku janji ngan diri sendiri nk bahagiakan makabah selagi ada kesempatan...

* kami sume sayang makabah...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home